De autonome docent
Een betekenisvolle ervaring
Tijdens mijn stage gaf ik les aan een mavo 1 klas. Voor deze les had ik een lesvoorbereiding gemaakt door middel van een lesvoorbereidingsformulier. Ik had alles tot in de puntjes voorbereid om er voor te zorgen dat de les voorspoedig verliep.
Toen ik de les eenmaal aan het geven was had ik het lesvoorbereidingsformulier wat meer aan de kant gelegd. Voor mijn gevoel ging het erg goed en de klas deed ook goed mee. Toen ik na de uitleg de leerlingen zelfstandig liet werken kwam ik er achter dat ze niet allemaal mijn uitleg even goed hadden begrepen. Ik snapte er niks van, want ik had toch alles uitgelegd? Nou dat bleek dus achteraf niet zo te zijn. Doordat ik mijn lesvoorbereidingsformulier aan de kant had geschoven had ik gewoon een stuk uitleg overgeslagen waardoor de leerlingen vastliepen.
Ik heb hieruit geleerd dat het in alle tijden belangrijk is mijn les voor te bereiden en om vervolgens met deze voorbereiding dan ook daadwerkelijk aan de slag te gaan. Dit wordt dat ook mijn doel voor de autonome docent die ik tijdens deze stage wil behalen.

Mijn professionele ontwikkeling
Hoe ben ik tot de keuze gekomen om docent te worden?
Wie wil ik zijn als docent?
Wat zijn mijn idealen en drijfveren om tot die ideale docent te komen?
Tijdens mijn middelbare school kwam ik er achter wiskunde een ontzettend leuk vak te vinden, hier wilde ik zeker iets mee doen. Toen ik me ging oriënteren op een vervolgstudie kwam ik er al snel achter dat de meeste opleidingen die ik bezocht had niet echt bij mij paste. Het sociale aspect miste bij veel bèta opleidingen.
Toen ik eenmaal bij de lerarenopleiding had gekeken op de open dag was ik ervan overtuigd dat deze opleiding wat voor me was. De combinatie van wiskunde en pedagogiek. Ik ben vervolgens nog mee geweest met een meeloopdag en heb me daarna ingeschreven.
Ik wil op zijn eerste plaats een docent zijn waar leerlingen op kunnen rekenen en waarbij ik een goede band met de leerlingen kan vormen.
Daarnaast wil ik op vakdidactisch niveau leerlingen op verschillende manieren een uitleg kunnen bieden totdat zij de theorie snappen.
Eén van mijn idealen is de kennisoverdracht van leerlingen op individueel niveau. Ik zou graag voor elke leerling kunnen bepalen wat zijn of haar leerstrategie is en mijn lessen daarop aanpassen. Daarnaast zou ik graag met alle leerlingen een band willen opbouwen waardoor het vertrouwen in elkaar toe neemt en leerlingen hierdoor met plezier naar de les toe komen.
Doel: Ik wil beter letten op de inhoud van het lesvoorbereidingsformulier. Dit doe ik door het lesvoorbereidingsformulier actief te blijven gebruiken tijdens het geven van mijn lessen. Ik wil dit voor het einde van mijn stage afgewerkt hebben.

Ja -> De doelstelling is eenduidig, er wordt duidelijk aangegeven wat er gedaan moet worden.

Ja -> Het maken van de LVF's kan ik aantonen door deze te laten zien, het gebruik hiervan kan ik aantonen door middel van reflectie.

Ja -> De doelen zijn zeker acceptabel, het is belangrijk om LVF's te maken en deze ook te gebruiken.

Ja -> Het is realistisch om dit binnen het tijdbestek van een stage aan te werken.

Ja -> Voor het einde van de stage.
Welke metacognitieve vaardigheden heb ik hier voor nodig?
- Systematisch werken: Met mijn lesvoorbereidingsformulier kan ik een les stap voor stap invullen, het is dan ook belangrijk op de stappen in de juiste volgorde te doen, anders kan dit chaotisch worden en dat is niet de bedoeling.
- Evalueren / Reflecteren: Ik moet mezelf na elke les de vragen stellen; was het juist wat ik gedaan heb? en hoe kan ik mezelf nog verbeteren? Hierdoor kan ik mijn lessen stap voor stap verbeteren, doordat ik nieuwe lessen baseer op voorgaande gereflecteerde lessen en feedback van mijn begeleiders.
Hoe dragen deze ontwikkelingen bij aan mijn autonome docentschap?
Door bij mezelf na te gaan wat er goed ging en wat er niet goed ging in een les kan ik mezelf verbeteren. Dit gebeurt nu nog vaak grotendeels vanuit mijn werkplekbegeleider of vakcoach en deels vanuit de reflectie van mijzelf. Wanneer ik om den duur vanuit mijn eigen reflectie op een les de volgende les kan verbeteren, sta ik zelfstandig en dus autonoom voor een groep.
Maak jouw eigen website met JouwWeb